Verdens første bygg med fossilfritt stål

Peab og SSAB presenterer nå, sammen med Ruukki Construction og eiendomsselskapet Wihlborgs, verdens første bygg med fossilfritt stål i Lund, Sverige.

Oppføringen av verdens første bygg med fossilfritt stål er en milepæl for hele bransjen. Bygget markerer et viktig steg i det grønne skiftet og er et tydelig eksempel på arbeidet med å redusere klimapåvirkningen i stålsegmentet.

Vegg- og takkonstruksjonene ble designet og produsert av Ruukki Construction og deler av bygningen er laget av SSABs fossilfrie stål. Gjennom et unikt partnerskap med SSAB styrker Peab seg ytterligere for å møte kundenes krav til mer bærekraftige materialvalg. Partnerskapet sikrer Peab tilgang til fossilfritt stål, og vi har til hensikt å bruke det i fremtidige prosjekter fra 2026.

Historisk skifte for bransjen

Verdens første bygg i fossilfritt stål er bygget av Peab i Lund på oppdrag fra eiendomsselskapet Wihlborgs og skal stå klart til innflytting våren 2024. Det er et industribygg på ca. 6000 kvadratmeter hvor deler av fasadens plater er laget av fossilfritt stål.

Prosjektet er et utmerket eksempel på hvordan vi kan revolusjonere fremtidens konstruksjoner sammen med våre kunder. Skal bransjens mål om klimanøytralitet nås, kreves det samarbeid for å utvikle produkter og bygg som utgjør en reell forskjell.

– Vi er ekstremt stolte over å være en del av et historisk skifte for bransjen vår. Sammen med Ruukki og SSAB styrker Peab seg nå ytterligere for å møte våre kunders høye krav til mer bærekraftige materialvalg, sier Jesper Göransson, konsernsjef i Peab.

Les mer på Peab.se: Världens första byggnad med fossilfritt stål