Endringer i Peabs byggvirksomhet

I januar 2024 ble Peab AS fusjonert inn i Bjørn Bygg AS, som deretter byttet navn til Peab Bygg AS.

Arild Østgård er ansatt som administrerende direktør for Peab Bygg, med overordnet ansvar for byggvirksomheten i Norge.

– Endringene skal forenkle og effektivisere selskapsstrukturen innen Peabs byggvirksomhet i Norge. Færre selskaper gir mindre administrativt arbeid, sier Østgård.

– Samtidig ønsker vi i større grad å kunne bruke våre ansatte på tvers av geografiske regioner. Utveksling av folk mellom ulike selskaper innebærer ekstra administrasjon og regnskap. Denne prosessen er mye enklere og mer effektiv når folk er ansatt i samme selskap.

Peabs merkevarer påvirkes ikke av fusjonen. Peabs byggvirksomhet vil fortsatt markedsføres under merkevaren Peab på Østlandet, Peab Bjørn Bygg og Peab Bogstrand i Nord-Norge og Peab K. Nordang i Vest/Nord-Vestlandet.

Utfordrende marked

Selve fusjonen har hatt minimalt med konsekvenser for Peabs ansatte, kunder og leverandører. Samtidig har den krevende situasjonen i byggmarkedet medført at Peab har måttet gjøre enkelte nedskjæringer.

– Vi er inne i en utfordrende tid. Boligmarkedet står stille. Det er tøff konkurranse om de prosjektene som kommer ut, sier Østgård.

Økende ordrereserve

Til tross for hard konkurranse har Peab Bygg landet mange nye kontrakter de seneste månedene, og er i posisjon til å vinne flere i tiden som kommer.

– Vi har blant annet signert kontrakt om å bygge et logistikksenter for Posten og Bring i Moss, vi skal bygge nytt folkebad i Leknes i Lofoten, nytt vannbehandlingsanlegg i Ålesund og nye omsorgsboliger i Harstad. Samtidig er vi i finalerunden på flere spennende prosjekter. Det viser at vi er konkurransedyktige, og det lover godt for fremtiden, sier Arild Østgård.

Fakta, Peab Bygg AS

• Adm. direktør: Arild Østgård
  • Viseadm. direktør: Thomas Re Johnsen
  • Markedsområder: Østlandet, Nord-Norge og Vestland/Nord-Vestlandet